Mede als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het corona-virus zoveel mogelijk te vermijden, gaat de begin december geplande branchebijeenkomst over 'Leren van incidenten' niet door. railAlert schuift de bijeenkomst door naar het voorjaar, als de situatie rond de pandemie weer enigszins genormaliseerd is. Nu samenkomen met honderd mensen is volgens railAlert niet verantwoord.
Indien deze e-mail niet goed wordt weergegeven, klik dan hier
Alert! digitaal
11 november 2021 | Nr.20
Alert! digitaal
11 november 2021 | Nr.20
Branchebijeenkomst verschuift naar het voorjaar (trein/metro/tram)
Mede als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het corona-virus zoveel mogelijk te vermijden, gaat de begin december geplande branchebijeenkomst over 'Leren van incidenten' niet door. railAlert schuift de bijeenkomst door naar het voorjaar, als de situatie rond de pandemie weer enigszins genormaliseerd is. Nu samenkomen met honderd mensen is volgens railAlert niet verantwoord.
Branchebijeenkomst verschuift naar het voorjaar (trein/metro/tram)
Mede als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het corona-virus zoveel mogelijk te vermijden, gaat de begin december geplande branchebijeenkomst over 'Leren van incidenten' niet door. railAlert schuift de bijeenkomst door naar het voorjaar, als de situatie rond de pandemie weer enigszins genormaliseerd is. Nu samenkomen met honderd mensen is volgens railAlert niet verantwoord.
Samen meer dan een eeuw bij het spoor (trein)
Roelof Bult en John Echter - beiden pensionado's maar nog altijd actief in de railwereld - zijn samen meer dan honderd jaar werkzaam in de spoorsector. Reden voor een feestelijke lunch en bloemen op het vroegere werkplaatsterrein van de NS in Amersfoort. Twee interviews over hun loopbaan en hun activiteiten bij railAlert.

Klik hier
Samen meer dan een eeuw bij het spoor (trein)
Roelof Bult en John Echter – beiden pensionado's maar nog altijd actief in de railwereld - zijn samen meer dan honderd jaar werkzaam in de spoorsector. Reden voor een feestelijke lunch en bloemen op het vroegere werkplaatsterrein van de NS in Amersfoort. Twee interviews over hun loopbaan en hun activiteiten bij railAlert.

Klik hier
Handig - afkortingen uit de railsector verklaard (trein/metro/tram)
De Nederlandse railsector gebruikt al decennialang afkortingen. Met de invoering van de telegraaf in de negentiende eeuw zorgden afkortingen voor een flinke tijdsbesparingen. Ook railAlert gebruikt afkortingen. Onlangs is de lijst flink uitgebreid met een bijdrage waarin ook veel ProRail-afkortingen zijn verwerkt. Een kijkje op de afkortingenpagina met externe link?

Klik hier
Handig - afkortingen uit de railsector verklaard (trein/metro/tram)
De Nederlandse railsector gebruikt al decennialang afkortingen. Met de invoering van de telegraaf in de negentiende eeuw zorgden afkortingen voor een flinke tijdsbesparingen. Ook railAlert gebruikt afkortingen. Onlangs is de lijst flink uitgebreid met een bijdrage waarin ook veel ProRail-afkortingen zijn verwerkt. Een kijkje op de afkortingenpagina met externe link?

Klik hier
DVP-nieuws voortaan in eigen nieuwsbrief (trein/metro)
Gezien de vele veranderingen op het gebied van het digitaal veiligheidspaspoort/programma heeft railAlert besloten dit nieuws in een aparte nieuwsbrief onder te brengen. Vooral bij de verschillende opleidingen zijn er veel verbetering die op stapel staan. Voortaan krijgen de nieuwsbriefabonnees van Alert Digitaal deze nieuwsbrief eveneens toegezonden.
DVP-nieuws voortaan in eigen nieuwsbrief (trein/metro)
Gezien de vele veranderingen op het gebied van het digitaal veiligheidspaspoort/programma heeft railAlert besloten dit nieuws in een aparte nieuwsbrief onder te brengen. Vooral bij de verschillende opleidingen zijn er veel verbetering die op stapel staan. Voortaan krijgen de nieuwsbriefabonnees van Alert Digitaal deze nieuwsbrief eveneens toegezonden.
Oranje broeken wel of niet nuttig (trein/metro/tram)
 
Foto (uitsnede): ProRail, Jeroen Vloemans.
Op verzoek van de aannemers en ProRail laat railAlert een onderzoek uitvoeren naar het nut van de invoering van een oranje broek. In de nieuwsbrief van december hopen we hierover meer informatie te kunnen geven. Bij sommige aannemers is het verplicht bij werk aan en rond het spoor een dergelijk kledingstuk te dragen.
Oranje broeken wel of niet nuttig (trein/metro/tram)
 
Foto (uitsnede): ProRail, Jeroen Vloemans.
Op verzoek van de aannemers en ProRail laat railAlert een onderzoek uitvoeren naar het nut van de invoering van een oranje broek. In de nieuwsbrief van december hopen we hierover meer informatie te kunnen geven. Bij sommige aannemers is het verplicht bij werk aan en rond het spoor een dergelijk kledingstuk te dragen.
Coronaregels en adviezen van het expert-team (trein/metro/tram)
Het aantal besmettingen met het corona-virus neemt dusdanig toe dat de overheid opnieuw een aantal dringende adviezen heeft ingevoerd. Een van de meest opvallende voor medewerkers in de railinfrabranche is de verplichting mond-neuskapjes te dragen op de perrons van het openbaar vervoer. Het expert-team van railAlert heeft de adviezen op het overheidsadvies aangepast.

Zie het nieuwsbericht
Coronaregels en adviezen van het expert-team (trein/metro/tram)
Het aantal besmettingen met het corona-virus neemt dusdanig toe dat de overheid opnieuw een aantal dringende adviezen heeft ingevoerd. Een van de meest opvallende voor medewerkers in de railinfrabranche is de verplichting mond-neuskapjes te dragen op de perrons van het openbaar vervoer. Het expert-team van railAlert heeft de adviezen op het overheidsadvies aangepast.

Zie het nieuwsbericht
Wijzigingen per 1 november 2021 (trein/metro/tram)
Per 1 november 2021 zijn nieuwe en gewijzigde certificeringsschema's, toetsen en documenten uitgegeven en zijn diverse wijzigingen doorgevoerd. In de halfjaarlijkse brief informeert de Stichting railAlert alle betrokkenen over deze veranderingen. Lees de brief hier (de pdf opent meestal linksonder op de pagina).
Wijzigingen per 1 november 2021 (trein/metro/tram)
Per 1 november 2021 zijn nieuwe en gewijzigde certificeringsschema's, toetsen en documenten uitgegeven en zijn diverse wijzigingen doorgevoerd. In de halfjaarlijkse brief informeert de Stichting railAlert alle betrokkenen over deze veranderingen. Lees de brief hier (de pdf opent meestal linksonder op de pagina).
Colofon Alert!
Alert!
Editie: November 2021

Uitgave
Stichting railAlert
KVK 41265920

Eindredactie
Jan Kees Hofker

Redactie:
Oege Kleijne

Medewerkers:
Koen van den Berg
Marcel Edwards
Paula Nusse
Eric Schoenmakers

Contact:
Stichting railAlert
Soesterweg 244
3812 BH Amersfoort

Postbus 165
3800 AD Amersfoort

Telefoon: 085 0023510
E-mail: info@railalert.nl
Website: www.railalert.nl

Auteursrecht/copyright
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de directie/eindredactie van de Stichting railAlert. Auteursrecht op tekst, vormgeving en illustraties/foto's wordt voorbehouden.

Nieuwsberichten zijn van belang voor alle lezers die werken aan de infrastructuur van trein, metro en tram, tenzij dit expliciet bij het bericht is vermeld.
Wenst u geen digitale Alert! meer te ontvangen, klik dan hier