|
Indien deze e-mail niet goed wordt weergegeven, klik dan hier
|
|
|
|
|
Alert! digitaal
|
|
|
|
|
|
|
|
11 november 2021 |
Nr.20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Branchebijeenkomst verschuift naar het voorjaar (trein/metro/tram)
|
|
|
|
Mede als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het corona-virus zoveel mogelijk te vermijden, gaat de
begin december geplande branchebijeenkomst over 'Leren van incidenten' niet door. railAlert schuift de bijeenkomst door
naar het voorjaar, als de situatie rond de pandemie weer enigszins genormaliseerd is. Nu samenkomen met honderd mensen is
volgens railAlert niet verantwoord.
|
|
|
|
|
|
Branchebijeenkomst verschuift naar het voorjaar (trein/metro/tram)
|
|
|
|
Mede als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het corona-virus zoveel mogelijk te vermijden, gaat de
begin december geplande branchebijeenkomst over 'Leren van incidenten' niet door. railAlert schuift de bijeenkomst door
naar het voorjaar, als de situatie rond de pandemie weer enigszins genormaliseerd is. Nu samenkomen met honderd mensen is
volgens railAlert niet verantwoord.
|
|
|
|
|
|
|
Samen meer dan een eeuw bij het spoor (trein)
|
|
|
|
Roelof Bult en John Echter - beiden pensionado's maar nog altijd actief in de railwereld - zijn samen meer dan honderd jaar werkzaam in de
spoorsector. Reden voor een feestelijke lunch en bloemen op het vroegere werkplaatsterrein van de NS in Amersfoort. Twee interviews over hun
loopbaan en hun activiteiten bij railAlert.
Klik hier
|
|
|
|
|
|
|
|
Samen meer dan een eeuw bij het spoor (trein)
|
|
|
|
|
|
Roelof Bult en John Echter – beiden pensionado's maar nog altijd actief in de railwereld - zijn samen meer dan honderd jaar werkzaam in de
spoorsector. Reden voor een feestelijke lunch en bloemen op het vroegere werkplaatsterrein van de NS in Amersfoort. Twee interviews over hun
loopbaan en hun activiteiten bij railAlert.
Klik hier
|
|
|
|
|
|
|
Handig - afkortingen uit de railsector verklaard (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
|
De Nederlandse railsector gebruikt al decennialang afkortingen. Met de invoering van de telegraaf in de negentiende eeuw
zorgden afkortingen voor een flinke tijdsbesparingen. Ook railAlert gebruikt afkortingen. Onlangs is de lijst flink
uitgebreid met een bijdrage waarin ook veel ProRail-afkortingen zijn verwerkt. Een kijkje op de afkortingenpagina met
externe link?
Klik hier
|
|
|
|
|
|
Handig - afkortingen uit de railsector verklaard (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
|
De Nederlandse railsector gebruikt al decennialang afkortingen. Met de invoering van de telegraaf in de negentiende eeuw
zorgden afkortingen voor een flinke tijdsbesparingen. Ook railAlert gebruikt afkortingen. Onlangs is de lijst flink
uitgebreid met een bijdrage waarin ook veel ProRail-afkortingen zijn verwerkt. Een kijkje op de afkortingenpagina met
externe link?
Klik hier
|
|
|
|
|
|
|
DVP-nieuws voortaan in eigen nieuwsbrief (trein/metro)
|
|
|
|
Gezien de vele veranderingen op het gebied van het digitaal veiligheidspaspoort/programma heeft railAlert besloten dit
nieuws in een aparte nieuwsbrief onder te brengen. Vooral bij de verschillende opleidingen zijn er veel verbetering die
op stapel staan. Voortaan krijgen de nieuwsbriefabonnees van Alert Digitaal deze nieuwsbrief eveneens toegezonden.
|
|
|
|
|
|
|
|
DVP-nieuws voortaan in eigen nieuwsbrief (trein/metro)
|
|
|
|
|
|
Gezien de vele veranderingen op het gebied van het digitaal veiligheidspaspoort/programma heeft railAlert besloten dit
nieuws in een aparte nieuwsbrief onder te brengen. Vooral bij de verschillende opleidingen zijn er veel verbetering die
op stapel staan. Voortaan krijgen de nieuwsbriefabonnees van Alert Digitaal deze nieuwsbrief eveneens toegezonden.
|
|
|
|
|
|
|
Oranje broeken wel of niet nuttig (trein/metro/tram)
|
|
|
|
Foto (uitsnede): ProRail, Jeroen Vloemans.
|
|
Op verzoek van de aannemers en ProRail laat railAlert een onderzoek uitvoeren naar het nut van de invoering van een oranje broek.
In de nieuwsbrief van december hopen we hierover meer informatie te kunnen geven. Bij sommige aannemers is het verplicht bij werk
aan en rond het spoor een dergelijk kledingstuk te dragen.
|
|
|
|
|
|
Oranje broeken wel of niet nuttig (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
Foto (uitsnede): ProRail, Jeroen Vloemans.
|
|
|
|
Op verzoek van de aannemers en ProRail laat railAlert een onderzoek uitvoeren naar het nut van de invoering van een oranje broek.
In de nieuwsbrief van december hopen we hierover meer informatie te kunnen geven. Bij sommige aannemers is het verplicht bij werk
aan en rond het spoor een dergelijk kledingstuk te dragen.
|
|
|
|
|
|
|
Coronaregels en adviezen van het expert-team (trein/metro/tram)
|
|
|
|
Het aantal besmettingen met het corona-virus neemt dusdanig toe dat de overheid opnieuw een aantal dringende adviezen heeft
ingevoerd. Een van de meest opvallende voor medewerkers in de railinfrabranche is de verplichting mond-neuskapjes te dragen
op de perrons van het openbaar vervoer. Het expert-team van railAlert heeft de adviezen op het overheidsadvies aangepast.
Zie het nieuwsbericht
|
|
|
|
|
|
|
|
Coronaregels en adviezen van het expert-team (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
|
Het aantal besmettingen met het corona-virus neemt dusdanig toe dat de overheid opnieuw een aantal dringende adviezen heeft
ingevoerd. Een van de meest opvallende voor medewerkers in de railinfrabranche is de verplichting mond-neuskapjes te dragen
op de perrons van het openbaar vervoer. Het expert-team van railAlert heeft de adviezen op het overheidsadvies aangepast.
Zie het nieuwsbericht
|
|
|
|
|
|
|
Wijzigingen per 1 november 2021 (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
|
Per 1 november 2021 zijn nieuwe en gewijzigde certificeringsschema's, toetsen en documenten uitgegeven en zijn diverse wijzigingen doorgevoerd.
In de halfjaarlijkse brief informeert de Stichting railAlert alle betrokkenen over deze veranderingen.
Lees de brief hier (de pdf opent meestal linksonder op de pagina).
|
|
|
|
|
|
Wijzigingen per 1 november 2021 (trein/metro/tram)
|
|
|
|
|
|
Per 1 november 2021 zijn nieuwe en gewijzigde certificeringsschema's, toetsen en documenten uitgegeven en zijn diverse wijzigingen doorgevoerd.
In de halfjaarlijkse brief informeert de Stichting railAlert alle betrokkenen over deze veranderingen.
Lees de brief hier (de pdf opent meestal linksonder op de pagina).
|
|
|
|
|
|
|
Colofon Alert!
|
|
|
|
Alert!
Editie: November 2021
Uitgave
Stichting railAlert
KVK 41265920
Eindredactie
Jan Kees Hofker
Redactie:
Oege Kleijne
Medewerkers:
Koen van den Berg
Marcel Edwards
Paula Nusse
Eric Schoenmakers
Contact:
Stichting railAlert
Soesterweg 244
3812 BH Amersfoort
Postbus 165
3800 AD Amersfoort
Telefoon: 085 0023510
E-mail: info@railalert.nl
Website: www.railalert.nl
Auteursrecht/copyright
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de directie/eindredactie van de Stichting railAlert. Auteursrecht op tekst, vormgeving en illustraties/foto's wordt voorbehouden.
Nieuwsberichten zijn van belang voor alle lezers die werken aan de infrastructuur van trein, metro en tram, tenzij dit expliciet bij het bericht is vermeld.
|
|
|
|
|
|
Wenst u geen digitale Alert! meer te ontvangen, klik dan hier
|
|
|
|
|